Compensatie bij telecomstoring

Onlangs heeft er een dagenlange storing in het netwerk van BlackBerry-maker RIM plaatsgevonden. Naar aanleiding van deze storing wordt de Telecomwet aangepast. Klanten krijgen recht op compensatie in geval van telecomstoringen.

Als gevolg van een storing waren er begin oktober diverse BlackBerry diensten onbruikbaar. Gebruikers konden drie dagen lang niet Pingen, geen berichten versturen via Messenger en apps downloaden. BlackBerry-maker RIM (Research In Motion) heeft gedupeerden ter compensatie gratis apps in het vooruitzicht gesteld ter waarde van 100 dollar. Onze vraag was echter hoe en of dit juridisch geregeld is.

 

Hoewel de telecombedrijven deze storing niet zelf konden verhelpen, waren kun BlackBerry klanten wel de dupe. Het is dan ook de telecom aanbieder die aansprakelijk is voor schade bij deze klanten. De provider kan zijn schade weer verhalen op RIM. Het verhalen van de schade op de provider kan een gedupeerde klant veel geld en tijd voor een juridische procedure kosten.

 

Om gedupeerde klanten in een dergelijk geval makkelijker te kunnen compenseren, wordt daarom de Telecomwet aangepast. In de Telecomwet wordt een voorziening opgenomen waarbij klanten compensatie krijgen in geval van een telecomstoring. Providers moeten dan hun gedupeerde klanten een vergoeding aanbieden. Ook moet de aangepaste Telecomwet een einde maken aan de willekeur bij compensatie na telecomstoringen.

 

Een dergelijke wettelijke compensatieregeling is niet nieuw. Deze bestaat namelijk al voor gedupeerden van een elektriciteitsstoring.